Waar is de brand?!

Het was zaterdagmiddag toen ik onze slaapkamer in liep om iets terug te hangen in de kledingkast. Terwijl ik de kamer binnenliep en automatisch een blik uit het raam wierp, was mijn eerste reactie. Wow er komt wel een hele zware bui aan! Binnen een fractie van een seconde zag ik ook dat er iets anders was aan deze wolken. Ze bewogen zich erg snel omhoog!
Nog een stap de kamer in en terwijl ik naar het raam toe liep zag ik het, dit waren enorme zwarte rookwolken!
image

Ik bedacht me dat ik een paar minuten eerder al best veel sirenes hoorde en een blik op mijn 112 app bevestigde het vermoeden: grote brand.
Aangezien ik in de naastgelegen school de vlammen in het raam zag reflecteren en zelfs vlammen boven de flat tegenover ons zag uitstijgen besloot ik om ook maar eens de ramptourist uit te gaan hangen.
Eenmaal een straat verder te zijn aangekomen bij de brand zag het niet alleen zwart van de rook maar ook van de mensen, die op afstand werden gehouden door de vele politie.
De kringloopwinkel was compleet in vlammen op aan het gaan!
Brandweerlieden in hijsbakken en met brandspuiten, strategisch opgesteld om ook de naastgelegen panden te beschermen, waaronder een benzinepomp. Erg gevaarlijk dus!
Ik kreeg een NL alert om ramen en deuren gesloten te houden (ook de ventilatieroosters dus). Dit had ik gelukkig direct gedaan toen ik die smerige zwarte rookwolk zag.
Ik had nog nooit zo’n grote brand gezien en het was best indrukwekkend.
Toen het erg begon te stinken ben ik naar huis gegaan. Je weet nooit wat er in de lucht zit. De brandweer bevestigde later de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in de lucht, maar deze waren binnen de norm. Ehhh juist..
Gelukkig voor mij waaide de stormwind de andere kant op, van mijn huis af, de woningen in de wijk achter de kringloopwinkel hebben veel rook en waterschade.
De brandweek kreeg hulp uit de hele regio en de rookwolk was in de wijde omtrek te zien. Eng om te zien hoe snel een compleet gebouw tot de grond toe affikt!
Tot laat in de avond waren ze nog aan het blussen en er is de hele nacht gewerkt om het puin op te ruimen, zo goed zelfs dat er de dag erna alleen nog een zandvlake te zien was op de plek waar eerst een grote kringloop winkel stond.
Lijkt me best grappig als je van niks weet en besluit een bezoek te brengen. Is het opeens COMPLEET verdwenen, dan sta je wel even raar op je neus te kijken.
Niet lang na de brand kwamen er nieuwsberichten als een op hande zijnde executieverkoop en vermoedens van brandstichting.
Beetje verdacht allemaal. Spannend was het wel. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen!

IMG_1175
BghdggEIgAA5KPm

image

6 thoughts on “Waar is de brand?!

  1. Hahaha, heel herkenbaar! Mijn vader was brandweerman, dus zodra ik wist waar er brand was, ging ik er naar toe. En toevallig was er eergisteren bij ons aan de overkant brand. Niet zo groot als deze, maar wel spectaculair… Ik vind het heerlijk spannend. hihi Eenmaal een dochter van een brandweerman, altijd een dochter van een brandweer (lees: overduidelijke ramptoerist)

Leave a Reply

