De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

Kennen jullie de boeken van Jonas Jonasson al? De titels alleen al zijn al geniaal.
Zijn eerste boek heet de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween en de titel van het tweede boek is al minstens zo mooi  de zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje.
De hele wereldgeschiedenis passeert de revue spelenderwijs en met Jonas Jonassons eigen schwung  eraan. Gevatte, droge, snelle en zwartgallige humor. Deze man heeft een schrijfstijl die ik uniek vind en nog niet eerder ben tegengekomen in de boeken die ik heb gelezen.
Het zijn verhalen van personen die gaandeweg in het boek op ironische wijze elkaars weg kruisen. Oorzaak en gevolg en ironie ten top.

Het verhaal:

Allan wordt honderd en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, maar de jarige krijgt het op zijn heupen en vertrekt kort voordat het feest losbarst.
De tijd die hem rest kan hij beter besteden en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Allan begint aan een roadtrip waarbij hij van het ene in het andere avontuur terecht komt. Tegelijkertijd passeren de memorabele momenten uit zijn leven én die van de twintigste-eeuwse geschiedenis de revue.

Ik was dan ook  blij verrast toen ik zag dat het boek  de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween verfilmd is en vanaf 1 mei in de Pathe bioscopen draait. Ik heb de trailer al bekeken en ik denk haast wel dat de film net zo goed uit de verf gaat komen als het boek. Ik wil hem zeker gaan zien!!
Ik raad nog steeds wel aan het boek te lezen, want zijn manier van schrijven is ontzettend leuk en goed.

4 thoughts on “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

  1. Ik heb het boek vorig jaar gelezen, echt een super goed geschreven verhaal dus ben heel erg benieuwd hoe de film is geworden, of het net zo overkomt als in het boek!

Leave a Reply

